luni, 28 septembrie 2009

SEYYID ABU-L ‘ALA AL MEUDUDI





SEYYID ABU-L ‘ALA AL MEUDUDI
سید ابو الاعلىٰ مودودی
25 Septembrie 1903 – 22 Septembrie


Seyyid Abu Al ‘Ala al Mawdudi (25 Septembrie 1903 – 22 Septembrie 1979), cunoscut de asemenea ca Mewlana (Mawlana, Molana) sau Şeikh Abul A’la al Mawdudi a fost un junalist sunnit, teolog, lider musulman reformator, înţelept politic şi un mare ganditor musulman al secolului 20. El a reprezentat de asemenea o figură politică proeminentă a patriei sale – Pakistan. El a fost fondatorul partidului islamic de renaştere Jamaat-e-Islami.

Seyyid Abu Al Ala al Mawdudi s-a nascut la 25 septembrie 1903 (3 Regeb, 1321 H) in Aurangabad, mai tarziu parte a statului Hyderabad (actual Maharashtra), India. Mawdudi era cel mic dintre cei trei frati ai sai. La o varsta frageda Mawdudi a inceput sa primeasca educatie acasa, in domenii religioase si nu numai, de la tatal sau si de la multi alti profesori renumiti. Curand dupa aceea el a fost inscris la scoala absolvind scoala generala a Medresei Furqaniyyeh. S-a inscris si a inceput facultatea la Dar-ul Ulum, Hyredabad (India), insa nu a putut sa isi termine studiile aici din cauza bolii si mai tarziu a mortii tatalui sau, astfel el continuandu-si studiile in afara unei institutii educationale. El a primit de asemenea educatie europeana, aceasta incluzand limbi europene asemeni limbii engleze.

Fortat de imprejurari, Meududi intrerupe studiile, si incepe carierea de journalist fiind nevoit sa isi asigure singur traiul. In 1918 el deja colabora cu unul din ziarele de top Urdu, iar in 1920, la varsta de 17 ani el a fost numit in functia de editor al ziarului Taj, publicat in Jabalpore (acum Madhya Pradesh). In anul 1920 el pleaca la Delhi unde este numit in functia de editor-sef al revistei Musmulman (1921-1923) si mai tarziu la Jam’iyat (1925-1928), amandoua fiind organe de presa ale Jam’yat-i Ulama-i Hind, o organizatie a invatatilor teologi musulmani.

In 1941 Mawdudi a fondat Jamaat-e-Islami in India Britanica ca o miscare politica religioasa pentru a promova valorile si practicile islamice. Dupa divizarea Indiei, in 1947 Jamaat-i-Islami s-a caracterizat prin sustinerea unui stat Islamic in Pakistan.
Dupa divizarea Indiei, Jamaat-e-Islami s-a impartit in mai multe grupe. Organizatia condusa de Mawdudi este cunoscuta azi sub numele Jamaat-e-Islami Pakistan. Mawdudi a fost ales primul presedinte (Emir) al organizatiei, ramanand in functie pana in 1072 cand s-a retras din motive de sanatate.


Meududi s-a mutat in Pakistan 1947 unde s-a luptat sa il transforme intr-un stat Islamic. Aceste incercari ale sale au avut ca efect numeroase arestari ale sale si lungi perioade de incarcerare. In 1953 el a fost condamnat la moarte sub acuzatia de scrieri de pamflete cu privire la chestiunea Ahmadiyya. El a refuzat “sansa de a se salva” oferita lui in cazul in care scria o cerere de mila si scuze, preferand sa moara cu demnitate. Miscari mari ale maselor si presiunea exercitata de ele asupra guvernului, au reusit sa schimbe aceasta condamnare la moarte in pedeapsa cu inchisoarea pe viata. In cele din urma aceasta sentinta a fost anulata.

In aprilie 1979, starea de sanatate a lui Mawdudi s-a inrautatit din cauza problemelor sale la rinichi, aceasta stare agravandu-se in urmatoarea perioada a vietii sale. El a plecat In Statele Unite ale Americii si a fost internat intr-un spital din Buffalo, New York, unde unul dintre fiii sai era medic, in vederea tratarii problemelor sale. El a ramas activ din punct de vedere intelectual pe perioada spitalizarii sale.

Urmand unele tratamente chirurgicale, el a murit la data de 22 septembrie 1979, la varsta de 76 de ani. Rugaciunea si ritualurile sale de inmormantare au fost facute in Buffalo, dar a fost inmormantat intr-un loc nemarcat cu nimic la rezidenta sa din Lahore dupa un lung proces funeral prin oras.

Mawdudi a scris mai mult de 120 de carti si pamflete si a tinut mai mult de o mie de discursuri si comunicate de presa. Opera sa de capatai a fost lucrarea de tefsir si traducere in urdu a sensurilor Coranului, opera intitulata Tefhim-ul Qur’an (In traducere: Intelegerea Coranului), incercand sa dea Coranului o interpretare practica contemporana. Aceasta a devenit foarte raspandita, citita si studiata in subcontinent si a fost tradusa in numeroase limbi.

Maududi a fost de parere ca Islamul cere stabilirea unui stat Islamic care sa se bazeze pe trei principii: tewhid (monoteism), risala (profetie) si khilafah (califat). Acest stat este guvernat de legea islamica, şeri’ah, un sistem complet care cuprinde spatiul relatiilor famiale, sociale si economice, administratie, drepturi si indatoriri ale cetateanului, sistem juridic, legi de razboi si pace si relatii internationale... Pe scurt, cuprinde toate sectoarele vietii. Şeri’ah reprezinta o schema completa a vietii si o ordine sociala atotcuprinzatoare, perfecta, in care nimic nu esueaza si nu necesita nicio imbunatatire. In acest sistem, conducatorul are functia de aplicator al legii si nu de initiator al ei.

Meududi a afirmat ca suveranitatea lui Dumnezeu (hakimiyyeh) si suveranitatea oamenilor se exclud una pe cealalta. Prin urmare, el a afirmat ca sistemul statal islamic este o antiteza a democratiei seculare occidentale care transfera suveranitatea lui Dumnezeu oamenilor.
Influenta lui Meududi a fost larg raspandita in Asia de Sud si, in scurt timp, in intreaga lume.

Maududi a publicat mai multe carti, printre care:
• Tefhim-ul Qur’an (lucrare complexa de tefsir. Tafheem al qur'an)
• Islamul azi


• Miscarea islamica
• Islam: Calea spre renastere
• Jihadul in Islam
• Califi si regi
• Drepturile omului in Islam
• Introducere in Islam
• Probleme economice ale omului si solutionarea lor islamica
• Sistemul economic in Islam
• Legea islamica si lansarea ei in Pakistan
• Modul de viata islamic
• Khutabat: Principiile Islamului.
• Drepturile minoritatilor in statul islamic
• Sistul social in Islam
• Letter and Issues
• Qadiani Problem

Allah sa fie multumit de el!

Niciun comentariu: