Prima sărbătoare a sacrificiului a profetului Muhammed
(Conform relatărilor autentice)
Aysen Emirsali
Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui!) îi anunţase pe companionii săi că sărbătoarea începe prin rugăciune, şi aratase ca loc de rugăciune
Musallah
(spaţiul care înconjoară Moscheea din Medina). El trimise vorbă să se
adune acolo toţi musulmanii – copii, bătrâni, femei (chiar şi cele
aflate în perioada de menstruaţie, pentru a simţi şi ele bucuria
sărbătorii, desi ele aveau sa nu participe la rugăciune).
Profetul s.a.s. atrasese atenţia asupra zilelor care preced Sărbătoarea
Sacrificiului, spunând că nu există răsplată mai mare pentru faptele
bune ca în primele zece zile din luna Dhul Hijjah si postul face parte
dintre acestea. Profetul s.a.s. nu a pierdut niciodată postul acestor zile, a
dat milostenie şi s-a căit mult. El a accentuat postul zilei ce precede
sărbătoarea (ziua a 9-a din luna Dhul Hijjah), menţionând că şterge
păcatele anului trecut şi a celui ce urmează. Acestea fiind valabile
doar pentrut cei care nu au plecat în pelerinaj.

În dimineaţa sărbătorii, Profetul s.a.s. s-a îmbrăcat cu cele mai frumoase haine şi a pornit spre
Musallah
salutându-i pe toţi cei din drum. A văzut că unii îşi sacrificaseră
deja animalul. Aceasta era prima sărbătoare a sacrificiului, iar
companionii erau curioşi în legătură cu ce urma să se întâmple. Profetul
s-a rezemat pe un toiag şi a spus următoarele „Azi, prima dată ne vom
face rugăciunea, după care ne vom sacrifica animalele, iar cel care face
astfel, implineste tradiţia noastra”, după care a condus rugăciunea de
sărbătoare precum implinise rugăciunea Sărbătorii Postului. Dupa
aceasta, s-a aşezat pe un loc special amenajat pt khutba, aflat la o
înălţime mai mare fata de nivelul celorlalţi. A început khutba
lăudându-l pe Allah, apoi a adus vorba la sacrificiul animalelor şi a
spus astfel: „Fiul lui Adam nu face o faptă mai plăcută lui Allah în
ziua de sacrificiu decât prin sacrificare. Coarnele animalului
sacrificat, blana, copitele şi toate i se vor inturna [celui care
sacrifica] drept fapte bune. Allah îi acceptă sacrificiul înainte ca
săngele să atingă pământul. De aceea, acest lucru să va fie drag. Cat
priveste animalul taiat înainte de rugăciune, [sa stie ca] acela nu este
sacrificiu; el să se ducă şi să sacrifice un alt animal.” Unul dintre
companioni se ridică şi spune că el a intenţionat să-l taie mai repede
penrtu a-l împărţi sărmanilor. Profetul i-a răspuns astfel: ”Animalul
tău nu este acceptat ca sacrificiu.” Companionul a ramas tacut in
legatura cu aceasta, insa a intrebat apoi daca poate sacrifica un taur
care, deşi are 6 luni, arată ca de 1 an. Profetul s.a.s. i-a raspuns astfel:
„Bine, sacrifică-l, dar asta e valabil doar pentru tine.” Profetul
a coborat de la amvon în timp ce companionii îl pomeneau pe Allah. După
terminarea predicii, companionii s-au îndreaptat să-şi sacrifice
animalele, aşa cum fusesera învăţaţi. Profetul s.a.s. alesese pentru aceea zi
doi berbeci frumoşi care îi fusesera aduşi acolo. Animalul trebuia să
fie frumos, sănătos, întreg, pentru că urma să-i fie dăruit Celui mai
Frumos. Profetul s.a.s. incepe sa le spuna companionilor să nu chinuie
animalele, să îşi ascuta bine cuţitele si să fie atenti sa nu fie vazute
de animale, să actioeze rapid pentru ca ele sa nu se chinuie. Profetul a
luat primul berbec, l-a aşezat cu capul orientat spre
qiblah, a verificat cuţitul fără să i-l arate animalului. Apoi s-a aplecat, şi spunând
În numele lui Allah, Allah este cel mai Mare
a taiat gâtul animalelor. După unele relatări, intenţia facuta la
primul sacrificiu a fost pentru Muhammed şi familia lui, iar intentia la
cel de-al doilea a fost pentru cei din comunitate care nu au putut să
sacrifice.
Profetul a specificat că acest obicei este din tradiţia parintelui nostru Ibrahim.
Tot atunci le-a spus ca în maximum trei zile ei ar trebui să termine
de împărţit carnea animalului. Dar în anii următori a revenit asupra
acestei reguli şi le-a spus companilonilor că pot împărţi carnea oricând
vor ei şi că pot să-şi şi oprească o parte din ea pentru că atunci
musulmanii nu mai erau atât de sărmani. Cel mai potrivit ar fi ca acea
carne a animalului să fie împărţită în 3 părţi, una pentru cei nevoiasi,
una sa fie servita musafirilor veniti in vizita de sarbatoare, iar una
poate fi păstrată pentru locuitorii casei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu